Så du vil være din egen chef?

Skrevet af / december 17, 2018

Her giver Michael Ginnerskov Jensen dig 8 tip til hvordan du bliver, og forbliver din egen chef som succesfuld iværksætter.

1: Stå op for dig selv.

Hvis du er utilfreds med din nuværende situation, så er du nødt til at anerkende at der ikke er nogen der kan løse problemet udover dig selv. Det hjælper ikke at give økonomien, din chef eller din familie skylden. Forandring kan først ske når man tager et aktivt valg om at få det til at ske.

2: Identificer den rigtige forretning for dig.

Giv dig selv tilladelse til at opdage. Du skal være villig til at lede i forskellige dele af dit liv, din personlighed, sociale tilgange osv. og lytte til din intuition. Vi har en tendens til at ignorere vores mavefornemmelse selvom vi oftest dybt nede kender sandheden.
Michael Ginnerskov Jensens personlige trick er at spørge sig selv: ”Hvad giver mig energi når jeg er træt?”.

Men hvordan ved du at en forretning er det rigtige for dig?

Der er tre normale tilgange til iværksætteri:

Gør hvad du kan: Vil du gerne have forandring? Kig på det arbejde du har lavet for andre før i tiden, og så tænk på hvordan du kan samle disse ting som dit eget produkt eller egen service.

Gør hvad andre gør: Læs og lær om andre virksomheder der interesserer dig. Når du har fundet en virksomhed du kan lide, så kopier det.

Løs et normalt/fælles problem: Er der et hul i markedet? Er der et produkt eller en service du gerne vil introducere til markedet? Hvis du vælger at gøre dette, så skal du være sikker på at du samler rigeligt viden før du begynder at bruge penge.’

3: Forretningsplanlægning forbedrer dine chancer for succes.

De fleste mennesker fejler i at planlægge, men det vil altså hjælpe dig med at komme på markedet tidligere. En forretningsplan vil hjælpe dig med at skabe overblik, fokus og selvtillid.
Sådan en plan behøver ikke at være længere end en enkelt side.
Som du så småt nedskriver dine mål, strategier og dine skridt derhen, så bliver virksomheden langsomt til en realitet.

Stil dig selv disse spørgsmål:
Hvad er det jeg bygger?
Vil vil jeg have som kunder?
Hvilket løfte laver jeg til mine kunder, og mig selv?

Hvad er mit mål, og hvad er strategien for at opnå målet?

4: Kend din målgruppe inden du bruger en krone.

Før du begynder at bruge penge er det relevant at vide om der rent faktisk er mennesker der vil købe dit produkt eller gøre brug af din service. Dette er nok det mest vigtige skridt i processen at tage, dette kan man gøre gennem markedsanalyser.
Med andre ord. Hvem er det der vil købe dit produkt, og hvorfor? Hvor stort er din målgruppe?

Du kan altid finde research og markedsanalyser gratis, men der findes også virksomheder der laver disse undersøgelser imod betaling. Michael Ginnerskov Jensen har dog et bedre råd, for ham virker det bedst at søge informationen selv, spørg kunderne og lyt til hvad de har at sige.

5: Forstå din egen personlige finansielle situation og vælg den rigtige slags penge du har brug for i din virksomhed.

Som selvstændig er dit personlige liv og virksomhedsliv dybt integreret og forbundet. Du er sikkert den første, og måske også den eneste investor. Derfor er det vigtigt at have et klart overblik og forståelse for ens personlige finanser, og evnen til at spore dem. Dette er et essentielt første skridt mod at søge investeringer og funding til virksomheden.
Når du laver din forretningsplan, så er det relevant at overveje hvilken type virksomhed du skaber. En livsstilsvirksomhed(kræver somregelt meget lidt funding), en franchise(kræver lidt mere kapital, men afhænger af typen), eller en high tech forretning(som kræver enorme kapital investeringer).
Når du ved hvad for en type virksomhed du er, ved du hvilken type penge du skal have fat i.

6: Opbyg et støtte netværk.

Du har lavet den indre forpligtelse til din virksomhed. Nu skal du skabe et netværk af støttende individer, rådgivere, partnere, allierede og forhandlere. Hvis du tror på din virksomhed, så er der også andre der gør.

Netværk dig lokalt, nationalt og gennem sociale medier. Find relevante grupper hvor du kan hægte dig på, dette kan både være online eller i dit lokalområde. Her er et par hurtige til til networking:
-Når du deltager i sådanne events er det vigtigt at spørge ind til andre, og overveje hvad du kan hjælpe dem med. Det er vigtigere end at snakke om dig selv og dine problemer.

-Ligemeget hvilken gruppe du tilslutter dig, så skal du være generøs, hjælp andre uden at tage betaling.

-Ved at blive en generøs leder, vil du altid være den første der kommer på tanke når nogen du har hjulpet har brug for en service, eller kender nogen der har.

7: Sælg ved at skabe værdi.

Selvom vi køber produkter hver eneste dag, så er der ikke nogen mennesker der kan lide at blive ”solgt”. Fokuser på at servicere andre. Desto flere mennesker du hjælper og servicerer, desto flere salg og penge vil du få. Når du overvejer dine kunder kan du spørge dig selv:
Hvad kan jeg give dem?
Hvordan kan jeg gøre dem succesfulde i deres egne mål?

8: Få spredt ordet.

Vær villig til at sige hvem du er, og hvad du laver uden undskyldning. Omfavn og udnyt de online muligheder(Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin, Proff.)

Selvom at sociale medier er essentielt i dag(ALTSÅ DE SKAL BRUGES.) Så må du ikke undervurdere de mere traditionelle metoder. Mund til mund marketing, website og internet marketing, blogs, artikler, taler, e-mail, nyhedsbreve og den gode gamle og yderst essentielle, telefonsalg.

Hvis du tager alle disse skridt og benytter dig af alle mine tips, så er du godt på vej til at blive din egen chef.

Interview udført med Michael Ginnerskov Jensen.


Tagged as